Viktiga förändringar av kör- och
vilotider
Den 11 april 2007 sker en rad
förändringar av reglerna i EU om kör- och vilotider för
bussar och godstransportfordon tyngre än 3,5 ton. De
viktigaste nyheterna är i korthet:
Körtid
- Maximal körtid per vecka är 56
timmar. Under en tvåveckorsperiod får körtiden totalt vara
90 timmar.
Rast
- Rasten ska fortfarande vara minst
45 minuter. Den kan tas ut i sin helhet eller delas i två
delar. Den första delen måste vara minst 15 minuter och den
andra delen, som måste ligga sist, måste vara minst 30
minuter.
- Efter totalt minst 45 minuters
rast påbörjas alltid en ny körperiod på högst 4,5 timmar.
Dygnsvila
- Dygnsvilan är oförändrat 11
timmar, men den får minskas till som lägst 9 timmar tre
gånger per vecka utan kompensation.
- Dygnsvilan kan delas i två delar.
Den första perioden måste bestå av minst 3 timmars
sammanhängande vila och den andra perioden av minst 9
timmars sammanhängande vila.
- En normal dygnsvila kan avbrytas
högst två gånger för att köra ombord eller av tåg eller
färja. Avbrotten får inte vara längre än högst 1 timme.
Veckovila
- Den normala veckovilan är en
viloperiod på minst 45 timmar, men den kan minskas till som
minst 24 timmar varannan gång. Minskningen ska dock
kompenseras genom att motsvarande vila tas tillsammans med
en vila på minst 9 timmar före utgången av den tredje veckan
efter veckan ifråga.
- Veckovilan kan minskas till 24
timmar även vid vistelse på hemorten.
- En veckovila ska inledas senast
efter sex 24-timmarsperioder
(6x24 timmar=144 timmar) räknat från slutet av föregående
veckovila.
Detta gäller även vid internationell persontrafik.
Multibemanning
- Vid multibemanning (minst två
förare i fordonet) ska varje förare ha en ny dygnsvila på
minst 9 timmar inom en 30-timmarsperiod, räknat från den
föregående dygns- eller veckovilan.
- Närvaron av minst två förare är
frivillig under första timmen av multibemanning, men
obligatorisk för den återstående perioden.
- Att sitta bredvid den förare som
kör registreras som tillgänglighet och kvalificerar för
rast.
Diagramblad
- Diagrambladen till analog
färdskrivare och eventuella utskrifter måste förvaras i
kronologisk ordning och i läsbart skick.